torsdag 11 november 2010

varmt och kallt


Idag har jag tapetserat och kaklat ett hus till en kund - i tanken och på pappret. Funderar på vad det är som gör att vi väljer varma eller kalla färger eller kanske både ?
Hemma hos oss är grundvalen varma. När jag fotat dem så här och lägger ut dem bredvid varandra, ser jag klart och tydligt att jag väljer varmt till mig själv.


Här är våra ytor i nedre våningen. Beige laminatskiva i köket, orange vägg i köket, brunt betonggolv,genom lackning, i hall, toalett och vinkällare, svartbetsat furutrappa som känns brunbränd och svedd, vitrappad vägg och sist plankgolvet i röd ek som vi har i hela huset.


       

På övre våningen blev det tydligen lika varmt. Ekgolvet ligger i alla rum förutom i tvättstugan där det ligger en rödspräcklig plastmatta.

      

I badrummet ligger melerat golvklinkers i rödbrunt, grått och svart medan möblerna är i vitlaserad ek.

      

Och i bastun hänger värmebehandlad al med väggkakel ovanför spis i svart och brons. Kan väl tilläggas, för att ljusa upp känslan,  att väggarna är vita både i badrum och övriga rum. Och att det även finns lite gråa toner.....


Tv-väggen rappades och målades i en grå färg med aninen grön brytning. Allt ihopp om att trolla bort den fula tv:n. Jag vet inte om jag lyckades.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar